دریا صنعت آسمان

آلودگی آب در جهان

آلودگی آب در جهان

آلودگی آب در جهان

آلودگی آب های جهان

امروزه دنیا درگیر مشکل بزرگی به نام آلودگی آب های جهان می باشد ؛ ابتدا باید عوامل این اتفاق را بررسی کرد و سپس برای آن چاره اندیشید ؛ ما در این متن هم علل این مشکل و هم راه حل های آن را بیان کرده ایم .

دلایل اصلی آلودگی آب های جهان عواملی که باعث آلودگی آب های جهان هستند ، بسیار زیادند ، اما سعی خواهیم کرد اصلی ترین آن ها را بیان کنیم :

1- فاضلاب :   یکی از عوامل بسیار موثر در آلودگی آب های جهان ریختن فاضلاب صنعتی کارخانجات به منابع آب مختلف از قبیل دریا ، دریاچه و ... است .

 

2- کودهای شیمیایی :   خاک و آب این دو عنصر طبیعی جهان ، گاه می توانند مایه حیات باشند و گاه می توانند باعث به خطر انداختن جان انسان ها شوند ؛ خاک به علت های مختلفی می تواند وارد آب رودخانه ، دریا و... شود ؛ زمانی که کشاورزان برای زدودن محصولات خود از آفت ، از انواع کودهای شیمیایی ، آن هم به صورت بی رویه استفاده می کنند ، این خاک در طولانی مدت در زمین ته نشین می شود و باعث آلوده و سمی شدن قنات های زیرزمینی می شوند و یا می توانند وارد دریا شوند و برخی از قسمت ها را آلوده کنند .

3- مواد شیمیایی :   دریاها یکی از منابع حمل و نقل و نیز رفت و آمد هستند ؛ گاهی اوقات به دلایلی ، نفت یا دیگر مواد شیمیایی موجود در کشتی ، در دریا نشت پیدا می کنند و چون سنگین و شیمیایی هستند ، پس آب قدرت حل کردن آن ها را در خود ندارد ؛ بنابراین بر روی آب باقی می مانند و قسمت اعظمی از دریا را به شدت آلوده می کنند .

4- گرما :    بسیاری از صنایع برای تولید و یا به کار انداختن برخی تجهیزات خود مجبورند از آب خنک دریاها استفاده کنند ؛ سپس آب کثیف و گرم را دوباره به همان محیط بر می گردانند ؛ این گرما برای منابع آب مختلف بسیار مضر است ، چرا که باعث می شود ماهیان و آبزیان بومی آن منطقه از آن جا مهاجرت کنند که این اصلا برای اکوسیستم یک محیط زیست مناسب نیست ؛ آلودگی آب های جهان به علت گرما ، سالانه جان زیادی از آبزیان را می گیرد .

5- رادیو اکتیو :  به جرات می توان گفت یکی از خطرناک ترین و اصلی ترین دلیل آلودگی آب های جهان ، آلوده شدن انواع منابع آب با رادیو اکتیو است ؛ همان طور که می دانید این مواد در ساخت انرژی هسته ای به کار گرفته می شوند و بسیار سمی و خطرناک هستند ؛ پس اگر وارد آب شوند قطعا کل آبزیان آن منطقه از بین خواهند رفت ؛ خطر جانی این ماده فقط برای آبزیان نیست و اگر با سهل انگاری یکی از کارشناسان تصفیه آب ، ذره ای از مواد رادیو اکتیو وارد آب آشامیدنی و شهری شود ، اگر باعث مرگ افراد نشود ، قطعا در کلیه های آن ها رسوب خواهد کرد و باعث ایجاد اختلال در کارکرد صحیح آن ها خواهد شد .

ارائه راه حل برای کاهش آلودگی آب های جهان افراد عادی چندان نمی توانند در کاهش آلودگی آب های جهان موثر عمل کنند ؛ اگر همکاری بخش های مهمی چون مراکز صنایع شیمیایی ، پالایشگاه ها ، کارخانجات و ... نباشد ، آب ها هر روز بدتر از دیروز آلوده خواهند شد ؛ ما در این متن راه حل هایی را برای استفاده افراد عادی از آب کثیف بیان کرده ایم ؛ با ادامه متن همراه باشید

و اما راه حل : تصفیه آب با استفاده از آب شیرین کن صنعتی با طی مرحله ای به نام اسمز معکوس یکی از راه حل های کاهش آلودگی آب های جهان است : در اسمز ، آب رقیق از یک طرف وارد می شود و سپس به آب غلیظ تغییر حالت پیدا می کند ؛ در اسمز معکوس همان طور که از نام آن پیداست ، این مراحل به صورت بر عکس طی می شوند ؛ یعنی آب غلیظی که دارای انواع آلودگی ها ، یون ها و... است ، از یک طرف وارد دستگاه می شود و پس از عبور از فیلتر هایی به آب تمیز و رقیق تبدیل می شود .

اثرات آلودگی آب در جهان در سلامتی انسان



همانطور که میدانید امروزه یکی از اصلی ترین مشکلات جهان آلودگی آب می‌باشد که سالانه حدود 14000 نفر بر اثر این مشکل جهانی جان خود را از دست می‌دهند. همچنین آلودگی آب در جهان باعث بیمار شدن یک میلیارد نفر در سال می‌شود. ناگفته نماند که جامعه های کم در آمد نسبت به سایر جوامع، بیشتر در معرض خطرات بیماری ناشی از آب آلوده هستند. زیرا مناطق مسکونی به آلاینده های آب بسیار نزدیک است که این امر باعث آلوده تر شدن آب می‌شود. آشامیدن آب آلوده بیماری های بسیار زیادی همچون وبا و حصبه به همراه دارد. یکی دیگر از اصلی ترین بیماری ها که در اثر نوشیدن آب آلوده به وجود می‌آید ژیاردیا می‌باشد. ناگفته نماند که شنا کردن در آب های ساحل هم باعث بروز بیماری هایی همچون هپاتیت، التهاب و قرمزی پوست بثورات پوستی و عفونت های تنفسی می‌شود.




آلاینده های شیمیایی همچون کودهای نیترات، آرسنیک و جیوه به سوی منابع آب سرازیر می‌شوند که بلعیدن این آب ها مشکلات بسیار جدی برای کودکان زنان باردار به وجود می‌آورد.

همانطور که میدانید آلودگی آب در جهان در رشد و نمو گیاهان، حیوانات، قارچ ها و باکتری ها و تمامی اورگانیسم های زنده آسیب بسیار جدی می‌رساند. بنابراین آلودگی آب در محیط زیست تاثیر بسیار منفی دارد. به عنوان مثال آلودگی آب دریاها باعث کمبود اکسیژن آب شده و آسیب جدی به گیاهان و حیوانات وارد می‌کند. ناگفته نماند که کمبود اکسیژن آب دریا ها به فرایند اوتروفیکاسیون معروف است باعث خفه کردن گیاهان و حیوانات می‌شود. لازم به ذکر است یکی از اصلی ترین دلایل سخت شدن بقای صدف و مرجان ها در اقیانوس ها، اسیدی شدن اقیانوس ها می‌باشد. این امر باعث دشوار تر شدن ساخت صدف در اقیانوس ها می‌شود. همچنین اسیدی شدن اقیانوس ها در سیستم عصبی حیوانات دریایی، کوسه ها و ماهی ها تاثیر بسیار منفی به همراه دارد. در ادامه راه و روش های جلوگیری از آلودگی آب در جهان را شرح خواهیم داد.


راه و روش های جلوگیری از آلودگی آب

بهتر است بدانید که آب های سطحی بیشتر از سایر آب ها در معرض آلودگی قرار دارند. یکی از اصلی ترین دلایل آلودگی آب در جهان استفاده انسان از سموم و کود های شیمیایی می‌باشد. برای جلوگیری از آلودگی آب بهتر است دلیل اصلی آلودگی را دانست و با آن مبارزه کرد. همچنین باخرید دستگاه تصفیه آب میتوانید مشکلات ناشی از آلودگی آب را به حداقل برسانید.

Publish modules to the "offcanvas" position.